
Jalkineet ovat osa artistin tyyliä
Jalkineet ovat meille jokaiselle tarpeelliset jokapäiväisessä elämässä. Tuskinpa kukaan ainakaan Suomessa liikkuu ulkona paljoin jaloin, etenkään talvella. Käytännöllisyys on tietenkin yleensä jalkineiden ensisijainen tarkoitus, mutta tyylikkäät kengät kiinnittävät erityistä huomiota ulkona liikkuessa. Kenkien väri on olennainen osa kenkiä valitessa. Tyylitietoinen ihminen kiinnittää huomiota myös kenkien materiaaliin ja muotoiluun. Mikäli jalkineissa on jokin erityisen huomiota herättävä asia, sen parempi. Kun julkisuuden henkilöt etsivät jalkineita itselleen, voi olla, että jalkineet löytyvät yllättävältä taholta. Jalkineyritykset tarjoavat nykyään joillekin julkisuuden henkilöille yhteistyösopimuksia, joiden ansiosta on mahdollista suunnitella oma jalkinemallisto. Yhtenä esimerkkinä tästä on Robin Packalénin ja jalkinevalmistaja Bernerin yhteistyö. Yhteistyön ansiosta syntyi saapasbrändille uutuusmallisto nimeltään “Hai Low by Robin”. Tämän malliston kohderyhmänä on nuoriso. Miksi juuri Robin valittiin tähän yhteistyöhön? Bernerin marketing managerin, Satu Laakson mukaan Bernerillä mietittiin nuorille sopivia vaikuttajia ja Robin tuli mieleen ensimmäisenä, sillä oli tiedossa että “hän on muutenkin innostunut kengistä”.
Artistilla tyylikkäät kengät
Jotta tällainen yhteistyö voisi sujua hyvin on erityisen tärkeää, että itse artistikin on innostunut projektista. Universal Music Finlandin edustajatkin myöntävät tämän. Universalin kaupallinen johtaja Petri Mannonen toteaakin: “Me rakennamme kuitenkin myös artistin brändiä”. Artistin kengät ovat tietysti artistille itselleen erittäin tärkeät. Robin valitseekin yhteistyöprojektinsa täysin omien kiinnostuksen kohteidensa mukaan. Se onkin erittäin ymmärrettävää, sillä Robinin mielestä sellaisista projekteista saa paljon enemmän irti, jotka häntä itseään kiinnostavat lähtökohtaisesti. ‘Molemminpuolisesti saatava ilo’ on hyvä yhteistyön lähtökohta Robinin mielestä. Tällainen ilo ja innostuminen näkyvät erityisesti silloin kun artisti itse on mukana suunnitteluprosessissa. Tässä projektissa Robin oli aktiivisesti mukana, sillä hän vietti aikaa Bernerin tiloissa ja suunnitteli jopa 15 erilaista aihiota, joiden pohjalta kehiteltiin lopullinen mallisto. Bernerin Satu Laakso totesi, että Bernerin puolelta ‘ei haluttu millään lailla rajoittaa Robinin luovuutta’. Petri Mannonen puolestaan toteaa Universalin puolelta, että kyse oli kokonaisvaltaisesta yhteistyöstä, jolloin artisti on mukana projektissa suunnittelusta jalkineen valmistumiseen asti. Robinin innostus projektia kohtaan näkyy varmasti lopulta myynnissä, sillä artistin oman median kautta on helppo tavoittaa oikea kohderyhmä.
Kenkien markkinoinnin kanavat
On selvää, että tämänkaltaisessa projektissa jossa on mukana erittäin suosittu artisti, myyntiä edistää jo pelkästään se, että artisti näkyy mainoskuvissa. Erityisesti tässä tapauksessa Robinin ollessa mainoskasvona, sosiaalisen median arvo on erittäin suuri. Artistin oman sosiaalisen median kautta tavoitetaan helposti potentiaalinen kohderyhmä, jolloin tieto tuotteesta leviää muillekin tuotteesta kiinnostuneille. Markkinointi on hyvin tarkasti suunniteltu ja siinä Robin on mukana aina julkistuksesta lähtien. Universalin Petri Mannosen mukaan tällaiset projektit ovat aina erittäin ‘tiivistä yhteistyötä ja tavoitteellista’ kyseisen brändin kanssa. Robinin ja Bernerin välinen yhteistyö oli varmasti mielekästä Robinille, sillä hän pääsi osallistumaan tuotteen suunnitteluun alusta asti. Suomalainen design on ollut jo pitkään todistetusti maailmanluokkaa. Kaupallinen tuki yritysmaailmasta auttaisi tällaisen huippulaadukkaan designin pääsemään selvemmin näkyville laajemmin. Footway.fi on erittäin laaja kenkien verkkokauppa, josta löydät itsellesi laadukkaat ja hyvin suunnitellut kengät. Suomalaisella suunnittelulla on potentiaalia maailmanlaajuisille markkinoille, kunhan sitä osataan markkinoida ja hyödyntää oikealla tavalla.